Tips!

Tips om te voorkomen dat je vocht vast gaat houden en om vocht af te drijven tijdens de hete zomerdagen:


- Drink voldoende. Dat wil zeggen 2 liter water per dag. Natuurlijk kun je er ook iets aan toevoegen waardoor je water een lekkerder smaakje krijgt, zoals plakjes komkommer, verse munt (ook lekker in de thee) of schijfjes limoen of citroen

- Eet veel (vochtafdrijvende) groentes. Dit kunnen alle groenten zijn, maar in het bijzonder: bleekselderij, tomaat, komkommer, venkel en asperges. 
- Neem voordat je naar bed gaat een (lauw)warme douche. Hierdoor gaan de bloedvaten openstaan en kan je je warmte beter afvoeren. Een koude douche vernauwt je bloedvaten, dus dit is niet aan te raden vóór het slapengaan.

- Drink voor het slapen gaan koud water. Hiermee koel je jezelf af van binnen, maar ook je transpiratievocht. Met dit vocht geef je je lichaam de kans om af te koelen.  

- Beweeg voldoende. Dit stimuleert tevens de doorbloeding en ook je spieren, waardoor overtollig vocht afgevoerd kan worden. Doe dit wel op het minst hete moment van de dag, zoals vroeg in de ochtend of laat in de avond. Het beste kun je dan rustig joggen of gaan wandelen.

 Leg je ledematen omhoog. Dit helpt om het overtollige vocht af te drijven, omdat het op deze manier beter kan wegstromen. Leg bijvoorbeeld een kussen onder je benen op bed of de bank.

Als je juist vocht vasthoudt bij je armen of handen zorg dan dat die wat hoger liggen, bijvoorbeeld in een fijne stoel met hoge leuningen of gebruik hierbij ook een kussen.


- Voor een betrouwbaar weegresultaat raad ik je aan om één keer per week op een vaste dag en tijdstip jezelf te wegen. Als je aan het PowerSlimmen bent dan doe je dit bij je coach en raad ik je aan om niet tussendoor thuis te wegen. Tussentijds thuis wegen en zien dat het cijfertje op de weegschaal niet daalt, kan je motivatie doen zakken. Bovendien zie je op jouw weegschaal thuis waarschijnlijk niet wat dat cijfer eigenlijk precies betekent.